XIV Gliwicki Festiwal Bachowski

25 – 31 lipca 2013

Organizatorzy: Samorząd Miasta Gliwice, Klub Inicjatyw Kulturalnych,  Gliwicki Teatr Muzyczny, Parafia pw. św. Bartłomieja, Parafia pw. Wszystkich Świętych, Parafia pw. Podwyższenia Krzyża Świętego, Parafia pw. Wniebowzięcia NMP

W tym roku wracamy do dawnego terminu festiwalu w drugiej połowie lipca, co z pewnością ucieszy jego uczestników, którzy od lat rezerwowali sobie ten czas na muzykę bachowską. Ubiegłoroczne przesunięcie na sierpień i początek września wielu osobom pokrzyżowało plany – tym razem nie będzie już takich zawirowań. Program układa się w swoistą oś czasu, na której umiejscowiona jest muzyka Jana Sebastiana. Kolejny raz będziemy mieli okazję przekonać się o tym, że Bach jest chyba jedynym kompozytorem w historii, który w swojej twórczości zawiera wszystko to, czego poszukujemy w muzyce. W jego utworach znajdziemy logikę i piekielny temperament, żarliwą uczuciowość i religijne skupienie, mądrość i zabawę. Dzięki temu każdy człowiek – niezależnie od pochodzenia, wykształcenia i wieku – może znaleźć w jego dziele coś, co będzie mu bliskie. Z drugiej strony nie ma człowieka, który byłby w stanie Bacha objąć całościowo. Sądzę, że to najlepsza odpowiedź na pytanie, dlaczego już po raz czternasty organizujemy w naszym mieście jego festiwal.

25 lipca 2013, godz. 19.30, kościół pw. Wszystkich Świętych, ul. Kościelna
„Heinrich Schütz i rodzina Bachów”

Zespół wokalny VOX LUMINIS (Belgia)
dyr. Lionel Meunier
Ricardo Rodriguez Miranda – viola da gamba
Masato Suzuki – pozytyw

H. Schütz, J. Bach, J. M. Bach, J. Ch. Bach, J. L. Bach, J. S. Bach

To jeden z czołowych światowych zespołów specjalizujących się w wykonawstwie dawnej muzyki wokalnej. Będzie to jego pierwszy występ w Polsce, z czego, jako organizatorzy, jesteśmy bardzo dumni. Cieszy nas również fakt, że przyjadą do nas ze specjalnym programem przygotowanym na gliwicki festiwal. Znajdą się w nim także utwory z ostatniej płyty Vox Luminis, która otrzymała niemal wszystkie najbardziej prestiżowe nagrody fonograficzne na czele z  „Gramophone”. Program koncertu zatytułowany jest „Heinrich Schütz i rodzina Bachów”. Schütz był największym niemieckim twórcą przed Bachem, kompozytorem epoki wczesnego baroku,  mistrzem protestanckiej muzyki kościelnej. Jego dzieła zostaną skonfrontowane z kompozycjami Bachów – i to nie tylko tych najbardziej znanych, czyli czterech synów Jana Sebastiana, ale również dalszej rodziny: kuzynów i wujów. Myślę, że będzie to naprawdę wyjątkowy koncert, jedyny w swoim rodzaju  w całej historii naszego festiwalu.

27 lipca 2013, godz. 19.00, kościół pw. św. Bartłomieja (stary), ul. Toszecka 36
„Per voce e clavicembalo”

Jarosław Kitala – baryton
Hanna Balcerzak – klawesyn 

G. Frescobaldi, C. Monteverdi, A. Scarlatti, D. Scarlatti, J.S. Bach

Nasz festiwal przypada na czas wakacji, dlatego też chcemy wnieść do jego programu trochę barokowego słońca. Nie zabraknie go z pewnością podczas recitalu wokalno-klawesynowego „Per voce e clavicembalo”. Koncert prezentuje dzieła wybitnych twórców kolebki muzycznego baroku,  poczynając od wczesnobarokowych po styl galant. Jarosław Kitala, specjalizujący się w wykonawstwie dawnej muzyki zaśpiewa fragmenty oper Monteverdiego, Cacciniego i Cavalieriego. Towarzysząca mu klawesynistka Hanna Balcerzak wykona ponadto m.in. wirtuozowskie sonaty rówieśnika Bacha, wspaniałego klawesynisty włoskiego Domenico Scarlattiego oraz bachowską transkrypcję jednego z koncertów Vivaldiego. Artystka grać będzie na kopii włoskiego instrumentu z XVII wieku, zrekonstruowanej w pracowni Guido Bizziego.

28 lipca 2013, godz. 19.30, kościół pw. Podwyższenia Krzyża Świętego, ul. Daszyńskiego 2
„Na dworze Fryderyka Wielkiego”

Zespół Muzyki Dawnej COLLEGIUM MARIANUM (Praga/Czechy)
Jana Semeradova – flet traverso, kierownictwo artystyczne

J. S. Bach, C. Ph. E. Bach, J. Ph. Kirnberger, J. G. Janitsch

Kolejni zagraniczni goście festiwalu – tym razem z Pragi. Collegium Marianum to bodaj najlepszy zespół zajmujący się muzyką dawną u naszych południowych sąsiadów. Jego kierownikiem artystycznym jest wspaniała flecistka barokowa Jana Semeradova. W programie koncertu znajdą się dzieła kompozytorów skupionych wokół dworu Fryderyka Wielkiego. Głównym bohaterem będzie oczywiście flet, bo wiemy, że ten instrument król szczególnie ukochał. Posłuchamy utworów m.in. Carla Philippa Emanuela Bacha – nadwornego klawesynisty Fryderyka Wielkiego. Będzie oczywiście i sam Jan Sebastian. Dzięki swemu synowi odwiedził on Poczdam i skomponował w darze królowi jedno ze swych najgenialniejszych dzieł „Muzyczną ofiarę”, której fragmenty zostaną przez zespół zaprezentowane. Pojawią się również kompozycje innych twórców skupionych wokół dworu pruskiego władcy i uczniów Lipskiego Kantora, m.in. usłyszymy dzieło Johanna Gottlieba Janitscha – kompozytora pochodzącego ze Śląska.

30 lipca 2013, godz. 19.00, kościół pw. Wniebowzięcia NMP, ul. Kozielska 29
„Klawesyn dobrze temperowany”

Marek Pilch – klawesyn

 

J. S. Bach – Das Wohltemperierte Klavier cz. II

„Das Wohltemperierte Klavier” nazywane bywa Starym Testamentem muzyki klawiszowej. Ja myślę, że trzeba je określić wręcz Biblią muzyki. Od czasów Bacha do dziś nie ma kompozytora, którego fundamenty i wykształcenie nie byłyby oparte na tym właśnie dziele. Bach określił w nim klimat i nastrój wyrazowy odpowiadający każdej z 24 tonacji składających się na system dur-moll. Te powiązania tonacyjno-wyrazowe respektowane są przez twórców wszystkich gatunków muzycznych do dnia dzisiejszego. Mamy nadzieję, że będzie to początek prezentacji tego monumentalnego cyklu – w sumie złożonego z 48 preludiów i fug klawiszowych w dwóch tomach. Klawesynista Marek Pilch jest jedynym polskim artystą grającym w całości drugi tom „Das Wohltemperierte Klavier” i wykona go na dwóch instrumentach nastrojonych w różnych barokowych temperacjach, co będzie dodatkową ciekawostką i urozmaiceniem dla słuchaczy.

31 lipca 2013, godz. 20.00, Ruiny Teatru Victoria, Al. Przyjaźni
„No Mix-take”  (barok+jazz)

Orkiestra barokowa ARTE DEI SUONATORI (Poznań)
Ewa Golińska – skrzypce
Zespół jazzowy
Agata Rożankowska – vocal 

G. Ph. Telemann, G. F. Haendel, J. S. Bach, inspiracje barokowo-jazzowe

Najbardziej rozpoznawalna w świecie polska orkiestra barokowa będzie gościć na naszym festiwalu już po raz drugi. W tym roku przyjeżdża ze swoim najnowszym projektem. To próba połączenia w czasie jednego koncertowego wieczoru muzyki barokowej, granej na historycznych instrumentach według zasad z epoki, z muzyką rozrywkową i jazzową. Pierwsza część będzie wyłącznie barokowa, złożą się na nią kompozycje Georga Philippa Telemanna z najnowszej płyty zespołu. W drugiej części usłyszymy wybrane fragmenty concerti grossi Jerzego Fryderyka Haendla oraz Koncertu na dwoje skrzypiec patrona festiwalu, do których dołączy zespół jazzowy z solistką Agatą Rożankowską. Wykonają współczesne kompozycje oparte na tych samych modelach rytmicznych i tematycznych co muzyka Haendla i Bacha. Myślę, że jest to projekt, który przyciągnie bardzo szerokie grono słuchaczy, nie tylko tych gustujących w muzyce dawnej.

Dyrektor festiwalu: Piotr Oczkowski
Współpraca organizacyjna: Anna Katyńska

Biuro festiwalowe: COK „Perełka” – Gliwice, ul. Studzienna 6, tel. 32/ 231 55 36 czynne od poniedziałku do piątku w godz. 12.00-18.00

Ceny biletów na koncerty festiwalowe: od 12 zł do 25 zł

Bilety do nabycia w Centrum Informacji Kulturalnej i Turystycznej – Gliwice, ul. Dolnych Wałów 3, tel. 32/ 231 38 55, od wtorku do soboty w godz. od 10.00 do 18.00. W dniu koncertu sprzedaż biletów wyłącznie w miejscu koncertu na godzinę przed jego rozpoczęciem.

Facebook