XIII Gliwicki Festiwal Bachowski

10 sierpnia – 4 września 2012

Organizatorzy: Samorząd Miasta Gliwice, Klub Inicjatyw Kulturalnych,  Parafia pw. św. Bartłomieja, Parafia pw. Wszystkich Świętych, Parafia pw. Podwyższenia Krzyża Świętego

Od dwunastu lat  Gliwice są obowiązkowym dla wszystkich miłośników muzyki dawnej punktem na letniej mapie kulturalnej Polski. Tegoroczna edycja festiwalu zaplanowana tym razem na sierpień, wynagrodzi z pewnością melomanom to dłuższe niż zwykle oczekiwanie. Bywalcy koncertów spotkają zarówno dobrych znajomych, którzy po kilkuletniej przerwie zawitają ponownie do nas, jak też znakomitości światowej sceny muzyki barokowej, występujące na Śląsku po raz pierwszy. Gwarantuje to jak zwykle moc wrażeń oraz atrakcji płynących z odkrywania zarówno tych popularnych jak też mniej znanych arcydzieł baroku, wykonanych mistrzowsko na oryginalnych dawnych instrumentach i po raz pierwszy wyłącznie we wnętrzach najstarszych gliwickich kościołów.

10 sierpnia 2012, godz. 19.30 Kościół pw. Podwyższenia Krzyża Świętego, ul. Daszyńskiego 2
„Viva la viola”

Zespół Muzyki Dawnej „Pandolfis Consort Wien” (Austria):
Ingrid Rohrmoser – viola da braccio
Elżbieta Sajka – viola da braccio
Gűnter Schagerl – wiolonczela
Hermann Platzer – teorba

J.S. Bach, G.F. Händel, G.Ph. Telemann, W. Flackton, M. Corrette

Do wieloletniej tradycji festiwalowej należy prezentacja bogactwa barokowego instrumentarium. W ten nurt wpisuje się też inauguracyjny koncert. Od ponad 400 lat środkowe miejsce w rodzinie instrumentów smyczkowych zajmuje altówka. Nie zawsze jednak, szczególnie dziś, jest ona w centrum zainteresowania kompozytorów, wykonawców i słuchaczy. Może to dziwić, jeśli spojrzy się głębiej na historię tego instrumentu. Bogactwo odmian różniących się formą, wielkością, pokrewną głosowi ludzkiemu paletą barw , od violi d’amore do violi pomposa – to właśnie rodzina altówek. Ale też wystarczający powód aby tym instrumentom poświęcić cały program, pozwalający publiczności odkryć pełnię możliwości oraz ich dźwiękową różnorodność. Szczególną ciekawostką programową koncertu wiedeńskiego zespołu „Pandolfis Consort” będzie też prezentacja rekonstrukcji najwcześniejszej, weimarskiej wersji VI Koncertu brandenburskiego Bacha.

17 sierpnia 2012, godz. 19.30, Kościół pw. Podwyższenia Krzyża Świętego, ul. Daszyńskiego 2
„W służbie Kościołowi”

Zespół Muzyki Dawnej „Laboratoire de la Musique”:
Lucyna Białas – sopran
Szymon Szetela – tenor
Karolina Jesionek – flet traverso
Marcin Tarnawski – skrzypce
Ewa Witczak – wiolonczela
Dorota Zimna – klawesyn

H. Schütz, J.J. Walther, J.S. Bach, G.Ph. Telemann, J.P. von Westhoff, G.F. Händel

„Laboratoire de la Musique” to młody, działający w Bydgoszczy zespół, który zdobył już uznanie nie tylko polskich krytyków i publiczności. Wśród swoich osiągnięc ma bowiem m.in. nagrodę na 11. Międzynarodowym Konkursie im. Biagio Mariniego w Neuburgu (Niemcy). Członkowie zespołu  pragną nie tylko „odrestaurować” muzealne eksponaty, ale także włączyć je do współczesnej kultury, sprawić by – podobnie jak trzy wieki temu – wzbudzały zachwyt, zdumiewały, nastrajały melancholijnie, intrygowały a może nawet i bulwersowały jak ongiś. Na swój gliwicki występ zespól proponuje program ukazujący rolę i inspirację mecenatu Kościoła w twórczości kompozytorów niemieckiego baroku. Usłyszymy więc niezwykle efektowne arie i duety z kantat, pasji, oratoriów, a także dzieła instrumentalne od Heinricha Schütza do Jerzego Fryderyka Händla.

25 sierpnia 2012, godz. 19.00, Kościół pw. św. Bartłomieja, ul. Toszecka 36
Recital klawesynowy

Bogumiła Gizbert-Studnicka – klawesyn

J.S. Bach – Wariacje Goldbergowskie BWV 988

Ta wyjątkowa kompozycja zabrzmi w Gliwicach dopiero po raz drugi. To największe, najbardziej skomplikowane i wielowarstwowe dzieło wariacyjne nie tylko baroku ale całej muzyki europejskiej. Tworzy prawdziwy muzyczny i bachowski Kosmos, pełen najgłębszej symboliki, dźwiękami oddający porządek tego świata. Mogą mu sprostać tylko najwięksi mistrzowie klawesynu. W tym okolicznościowym (pisanym przecież na zamówienie) utworze Bach podumowuje całą barokową muzykę instrumentalną, tworząc jednocześnie podwaliny pod formę nowoczesnych wariacji. A wszystko to we wspaniałej pełnej wirtuozowskich efektów szacie dźwiękowej. Z takimi tytanicznymi niemal wymaganiami zmierzy się tym razem wybitna polska klawesynistka Bogumiła Gizbert-Studnicka – znana między innymi ze współpracy i nagrań z Nigelem Kennedy.

30 sierpnia 2012, godz. 19.30, Kościół pw. Wszystkich Świętych, ul. Kościelna
„Muzyczna podróż z Bachem – Francja”

Elżbieta Stefańska – klawesyn
Mariko Kato (Japonia) – klawesyn
Anna Śliwa – skrzypce
Tomasz Potaczek – flet traverso

J.S. Bach, W.F. Bach, J.Ph. Rameau

W czasach Jana Sebastiana o obliczu muzyki europejskiej decydowały dwie nacje: Francuzi i Włosi. Konglomerat inspiracji płynących z tych właśnie krajów decyduje w dużej mierze o niepowtarzalności i niezwykłości bachowskiego dzieła. Dlatego też podczas dwóch ostatnich koncertów festiwalowych chcemy umożliwić słuchaczom odbycie muzycznych podróży z Bachem właśnie na zachód i południe ówczesnej Europy. Wychodząc naprzeciw licznym prośbom melomanów zaprosiliśmy do Gliwic ponownie po pięcioletniej nieobecności wielką damę światowego klawesynu – Elżbietę Stefańską. Jej niezwykła, porywająca osobowość i temperament artystyczny urzekają niezmiennie od kilkudziesięciu lat miłośników muzyki na wszystkich kontynentach. Wspólnie z grupą znakomitych krakowskich muzyków oraz swoją japońską uczennicą wykona ona program w którym dzieła Jana Sebastiana i jego najstarszego syna Wilhelma Friedemanna skonfrontowane zostaną z muzyką najwiękeszego francuskiego mistrza opery, baletu i klawesynu Jeana Philippa Rameau.

4 września 2012, godz. 19.30, Kościół pw. Wszystkich Świętych, ul. Kościelna
„Muzyczna podróż z Bachem – Włochy”

Frank de Bruine (Holandia) – obój barokowy
Aureliusz Goliński – I skrzypce, Violetta Szopa-Tomczyk – II skrzypce, Paweł Stawarski – altówka, Anna Katyńska – wiolonczela, Anna Firlus – klawesyn

J.S. Bach, J.L. Bach, T. Albinoni, E.F. Dall’Abaco, F.A. Bonporti

Prawdziwym wydarzeniem tegorocznego festiwalu będzie wizyta w Gliwicach światowej sławy barokowego oboisty Franka de Bruine. Artysta regularnie koncertuje i nagrywa płyty dla największych światowych wytwórni, współpracując z tak znakomitymi zespołami, jak  Academy of Ancient Music, czy Orchestra of the Eighteenth Century. Szczególne uznanie melomanów i krytyków przyniosły mu nagrania koncertów obojowych Vivaldiego i  Albinoniego dokonane właśnie z AAM  pod kierownictwem Christopher’a Hogwood’a. Niepowtarzalną okazję wysłuchania tych utworów w żywym wykonaniu będzie miała  gliwicka publicznośc podczas finałowego koncertu festiwalu.

Dyrektor festiwalu: Piotr Oczkowski

Biuro festiwalowe: COK „Perełka” – Gliwice, ul. Studzienna 6, tel. 32/ 231 55 36 czynne od poniedziałku do piątku w godz. 12.00-18.00

Ceny biletów na koncerty festiwalowe: od 10 zł do 18 zł

Bilety do nabycia w Centrum Informacji Kulturalnej i Turystycznej – Gliwice, ul. Dolnych Wałów 3, tel. 32/ 231 38 55, od wtorku do soboty w godz. od 10.00 do 18.00. W dniu koncertu sprzedaż biletów wyłącznie w miejscu koncertu na godzinę przed jego rozpoczęciem.